Recenzja Frostpunka - mroźnego RTSa od twórców This War of Mine (2)

Decyzje, decyzje

Twórcy Frostpunka zmuszają nas do podejmowania wspomnianych, niezwykle ciężkich decyzji na kilka sposobów. Po pierwsze, z pomocą zdarzeń losowych – gdy mieszkańcy będą z czegoś niezadowoleni, na przykład z niedoboru żywności, zażądają, jakoś ten problem jakoś rozwiązać. Wtedy możemy wybrać jedną z trzech opcji – że nakarmimy wszystkich głodujących, tylko część z nich bądź że nie odniesiemy się do tego kłopotu teraz.

Frostpunk

Gra oferuje także możliwość rozwiązywania problemów poprzez wprowadzanie praw. Prawa działają na zasadzie drzewka, w którym wybierając jedną opcję blokujemy drugą. Wiedzcie jednak jedno – we Frostpunku nie ma idealnych rozwiązań. Każde ma swoje wady i zalety – więc zawsze musimy wybrać mniejsze zło, chociaż nie zawsze łatwo jest je zidentyfikować. Na przykład, gdy wprowadzimy pracę dzieci lub 24-godzinne zmiany, tempo zbierania przez nas surowców wzrośnie, ale będzie to za sobą niosło chociażby wzrost niezadowolenia mieszkańców, a ten czynnik ma ogromne znaczenie.

Frostpunk

Warto zaznaczyć, że gra w żaden sposób nie rozlicza nas z tego, czy dokonaliśmy w danym momencie moralnie słusznej decyzji. Ta ocena należy do nas samych. Gwarantujemy jednak, że po podjęciu pewnych wyborów we Frostpunku będziecie mieli wyrzuty sumienia, zwłaszcza jeśli doprowadzicie do śmierci wielu osób. Mieszkańcy naszej osady nie są bowiem bezimienni. Nie dość, że każdy z nich ma imię i nazwisko, to raz na jakiś czas możemy na ekranie przeczytać wypowiedzi kilku z nich – wypowiedzi w stylu: „Przynajmniej żyjemy. Inni nie mieli tyle szczęścia.”

Niezadowolenie i nadzieja

Wcześniej powiedzieliśmy, że niezadowolenie jest czynnikiem wielkiej wagi. Dlaczego? Otóż, jeżeli przekroczymy pewien jego poziom, mieszkańcy obalą nas jako swojego władcę i wygnają nas na mroźne pustkowie, co jest równoznaczne z porażką. Ważne jest zatem, żeby spełniać przynajmniej część zachcianek obywateli, dbać o to, aby w mieście było odpowiednio ciepło, generator cały czas działał, jak najmniej ludzi umierało, posiadać odpowiednią ilość żywności, i tak dalej.

FrostpunkFrostpunk

Równie wielkie znacznie ma poziom nadziei. Jeśli on spadnie odpowiednio nisko, również będziemy mieli do czynienia z powyższym scenariuszem. Należy zaznaczyć, że na niezadowolenie i nadzieję wpływają rodzaje wprowadzanych praw, a także wybierane przez nas sposoby rozwiązywania problemów.

Opublikowano przez: Anna
Poprzednia strona Następna strona
Spis treści: