To, ile klatek na sekundę możemy podziwiać na ekranie podczas grania w gry wideo zależy nie tylko od częstotliwości odświeżania tego ekranu i mocy obliczeniowej naszej karty graficznej. Ogromną rolę w tej kwestii odgrywają też bowiem optymalizacja gry i algorytmy oraz technologie w niej zastosowane.
Od jakiegoś czasu w grach komputerowych możemy cieszyć się jeszcze lepszą jakością grafiki przy większej ilości FPS za sprawą technologii upscalingu wykorzystujących uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym. Mowa przede wszystkim o DLSS od Nvidia i FSR od AMD.
Niedawno, wraz kartami graficznymi GeFroce RTX z serii 40 światło dzienne ujrzała nowa generacja technologii DLSS – DLSS 3. Czym DLSS 3 się charakteryzuje? Co odróżnia ją od DLSS 2.0? W niniejszym artykule postanowiliśmy zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje na jej temat.
DLSS – co to takiego?
DLSS to w skrócie technologia ulepszania i zwiększania częstotliwości obrazu (upscalingu) przy zachowaniu wysokiej liczby klatek na sekundę, wykorzystująca uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym. Obsługują ją tylko karty graficzne z linii RTX i wybrane gry wideo.
DLSS w zasadzie generuje o niższej rozdzielczości, aby zmniejszyć obciążenie karty graficznej i doprowadzić do wygenerowania większej liczby FPS, a następnie, z pomocą sztucznej inteligencji, uzyskuje na jego podstawie obraz o wyższej rozdzielczości. Ma on być tak samo szczegółowy jak obraz wyrenderowany bezpośrednio w tej rozdzielczości.
Technologia DLSS zadebiutowała w lutym 2019 roku. W kwietniu zadebiutowała jej druga iteracja, DLSS 2.0, a w październiku bieżącego trzecia – DLSS 3.
DLSS 3 – jaki wzrost wydajności oferuje?
Benchmarki opublikowane przez Nvidia sugerują, że w niektórych wymagających tytułach za sprawą DLSS 3 możemy spodziewać się 50-procentowego lub większego wzrostu wydajności względem DLSS 2.0. Za przykład gigant wziął grę Cyberpunk 2077, w której przy włączonym RayTracingu DLSS 2.0 pozwolił uzyskać 60 klatek na sekundę, a DLSS 3 90 klatek na sekundę. Podobne, a nawet trochę lepsze wyniki można uzyskać w grze Microsoft Flight Simulator. Mowa tu o 110 klatkach w towarzystwie DLSS 3 w porównaniu do 60 klatek z włączonym DLSS 2.0.
Z czego wynika większa skuteczność technologii DLSS 3? Otóż ta nie dość, że wykorzystuje możliwości układów Ada Lovelace, to ma nową funkcję znaną jako Optical Multi Frame Generation. Dzięki niej DLSS 3 może tworzyć całkowicie nowe klatki zamiast samych pikseli. To pozwala zredukować ilość wizualnych artefaktów, które pojawiają się, gdy sztuczna inteligencja musi renderować złożone elementy, takie jak odbicia czy cząsteczki kurzu.
DLSS 3 – wspierane karty graficzne
Niestety, technologia DLSS 3 działa tylko i wyłącznie w parze z kartami graficznymi GeForce RTX z serii 40. Jak dotąd premiery doczekał się wyłącznie układ GeForce RTX 4090. W listopadzie zadebiutować ma karta GeForce RTX 4080 16GB.
Zapewne w niedalekiej przyszłości zadebiutują także inne, także tańsze układy GeForce RTX z serii 40. Możemy spodziewać się pojawienia kart GeForce RTX 4060, GeForce RTX 4070, a także wersji Ti wszystkich wymienionych GPU.
Gry, które obsługują DLSS 3
Jak zapowiedziała Nvidia, ponad 35 znanych gier ma otrzymać wsparcie dla technologii DLSS 3. Oto lista tytułów, które już ją obsługują:
- A Plague Tale: Requiem
- Batora: Lost Haven
- Blind Fate: Edo no Yami
- Bright Memory: Infinite
- Broken Pieces
- Cyberpunk 2077
- Dakar Desert Rally
- Destroy All Humans! 2 – Reprobed
- F1 22
- Flight Simulator
- Gotham Knights
- Justice „Fuyun Court”
- Kena: Bridge of Spirits
- Loopmancer
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Microsoft Flight Simulator
- PC Building Simulator 2
- Q.U.B.E. 10th Anniversary
- Sackboy: A Big Adventure
- Scathe
- SCP: Secret Files
- SUPER PEOPLE
- The Last Oricru
Tytuły, które obsłużą DLSS 3 w przyszłości to:
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Chernobylite
- Conqeror’s Blade
- Deliver Us Mars
- Dying Light 2 Stay Human
- F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- HITMAN 3
- Hogwarts Legacy
- ICARUS
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- Marauders
- Midnight Ghost Hunt
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Naraka: Bladepoint
- NVIDIA Omniverse
- NVIDIA Racer RTX
- PERISH
- Portal with RTX
- Ripout
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Sword and Fairy 7
- SYNCED
- The Lord of the Rings: Gollum
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
- THRONE AND LIBERTY
- Tower of Fantasy
- Warhammer 40,000: Darktide
Co istotne, technologię DLSS 3 będą wspierać też silniki Frostbite, Unity, a także Unreal Engine 4 i Unreal Engine 5.