To, ile klatek na sekundę możemy podziwiać na ekranie podczas grania w gry wideo zależy nie tylko od częstotliwości odświeżania tego ekranu i mocy obliczeniowej naszej karty graficznej. Ogromną rolę w tej kwestii odgrywają też bowiem optymalizacja gry i algorytmy oraz technologie w niej zastosowane.
Od jakiegoś czasu w grach komputerowych możemy cieszyć się jeszcze lepszą jakością grafiki przy większej ilości FPS za sprawą technologii upscalingu wykorzystujących uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym. Mowa przede wszystkim o DLSS od Nvidia i FSR od AMD.
Niedawno, wraz kartami graficznymi GeFroce RTX z serii 40 światło dzienne ujrzała nowa generacja technologii DLSS – DLSS 3. Czym DLSS 3 się charakteryzuje? Co odróżnia ją od DLSS 2.0? W niniejszym artykule postanowiliśmy zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje na jej temat.
DLSS – co to takiego?
DLSS to w skrócie technologia ulepszania i zwiększania częstotliwości obrazu (upscalingu) przy zachowaniu wysokiej liczby klatek na sekundę, wykorzystująca uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym. Obsługują ją tylko karty graficzne z linii RTX i wybrane gry wideo.
DLSS w zasadzie generuje o niższej rozdzielczości, aby zmniejszyć obciążenie karty graficznej i doprowadzić do wygenerowania większej liczby FPS, a następnie, z pomocą sztucznej inteligencji, uzyskuje na jego podstawie obraz o wyższej rozdzielczości. Ma on być tak samo szczegółowy jak obraz wyrenderowany bezpośrednio w tej rozdzielczości.
Technologia DLSS zadebiutowała w lutym 2019 roku. W kwietniu zadebiutowała jej druga iteracja, DLSS 2.0, a w październiku bieżącego trzecia – DLSS 3.
DLSS 3 – jaki wzrost wydajności oferuje?
Benchmarki opublikowane przez Nvidia sugerują, że w niektórych wymagających tytułach za sprawą DLSS 3 możemy spodziewać się 50-procentowego lub większego wzrostu wydajności względem DLSS 2.0. Za przykład gigant wziął grę Cyberpunk 2077, w której przy włączonym RayTracingu DLSS 2.0 pozwolił uzyskać 60 klatek na sekundę, a DLSS 3 90 klatek na sekundę. Podobne, a nawet trochę lepsze wyniki można uzyskać w grze Microsoft Flight Simulator. Mowa tu o 110 klatkach w towarzystwie DLSS 3 w porównaniu do 60 klatek z włączonym DLSS 2.0.
Z czego wynika większa skuteczność technologii DLSS 3? Otóż ta nie dość, że wykorzystuje możliwości układów Ada Lovelace, to ma nową funkcję znaną jako Optical Multi Frame Generation. Dzięki niej DLSS 3 może tworzyć całkowicie nowe klatki zamiast samych pikseli. To pozwala zredukować ilość wizualnych artefaktów, które pojawiają się, gdy sztuczna inteligencja musi renderować złożone elementy, takie jak odbicia czy cząsteczki kurzu.
![](https://lenovogaming.pl/wp-content/uploads/2024/01/1-29-1-1024x514.jpg)
DLSS 3 – wspierane karty graficzne
Niestety, technologia DLSS 3 działa tylko i wyłącznie w parze z kartami graficznymi GeForce RTX z serii 40. Jak dotąd premiery doczekał się wyłącznie układ GeForce RTX 4090. W listopadzie zadebiutować ma karta GeForce RTX 4080 16GB.
Zapewne w niedalekiej przyszłości zadebiutują także inne, także tańsze układy GeForce RTX z serii 40. Możemy spodziewać się pojawienia kart GeForce RTX 4060, GeForce RTX 4070, a także wersji Ti wszystkich wymienionych GPU.
![](https://lenovogaming.pl/wp-content/uploads/2024/01/2-25-1-1024x576.jpg)
Gry, które obsługują DLSS 3
Jak zapowiedziała Nvidia, ponad 35 znanych gier ma otrzymać wsparcie dla technologii DLSS 3. Oto lista tytułów, które już ją obsługują:
- A Plague Tale: Requiem
- Batora: Lost Haven
- Blind Fate: Edo no Yami
- Bright Memory: Infinite
- Broken Pieces
- Cyberpunk 2077
- Dakar Desert Rally
- Destroy All Humans! 2 – Reprobed
- F1 22
- Flight Simulator
- Gotham Knights
- Justice „Fuyun Court”
- Kena: Bridge of Spirits
- Loopmancer
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Microsoft Flight Simulator
- PC Building Simulator 2
- Q.U.B.E. 10th Anniversary
- Sackboy: A Big Adventure
- Scathe
- SCP: Secret Files
- SUPER PEOPLE
- The Last Oricru
Tytuły, które obsłużą DLSS 3 w przyszłości to:
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Chernobylite
- Conqeror’s Blade
- Deliver Us Mars
- Dying Light 2 Stay Human
- F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- HITMAN 3
- Hogwarts Legacy
- ICARUS
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- Marauders
- Midnight Ghost Hunt
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Naraka: Bladepoint
- NVIDIA Omniverse
- NVIDIA Racer RTX
- PERISH
- Portal with RTX
- Ripout
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Sword and Fairy 7
- SYNCED
- The Lord of the Rings: Gollum
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
- THRONE AND LIBERTY
- Tower of Fantasy
- Warhammer 40,000: Darktide
Co istotne, technologię DLSS 3 będą wspierać też silniki Frostbite, Unity, a także Unreal Engine 4 i Unreal Engine 5.