Rok 2025 przynosi niespodzianki nie tylko ze strony gigantów branży. Jednym z najgłośniejszych tytułów pierwszego półrocza okazuje się Clair Obscur: Expedition 33 – debiutancka gra francuskiego studia Sandfall Interactive.

Ten turowy RPG z elementami akcji zdobył ogromne uznanie graczy i recenzentów, osiągając średnią ocen przekraczającą 90/100 na Metacritic. W ciągu zaledwie 12 dni od premiery tytuł sprzedał się w ponad dwóch milionach egzemplarzy.

Clair Obscur to nie tylko oryginalna mechanika walki, łącząca klasyczne podejście turowe z elementami aktywnego celowania, ale też absolutnie unikalna oprawa wizualna. Świat gry inspirowany jest epoką Belle Époque – pełen secesyjnej architektury, surrealistycznych pejzaży i symbolicznych postaci, które nadają całości artystycznego charakteru. Produkcja wyróżnia się także nastrojową ścieżką dźwiękową, która trafiła na listy Billboard w kategorii muzyki klasycznej.

Fabuła gry koncentruje się na misji ostatnich przedstawicieli ludzkości, którzy co roku próbują powstrzymać tajemniczą Siłę Zegara, uśmiercającą wszystkich, którzy ukończyli 33. rok życia. Choć może to brzmieć jak filozoficzny eksperyment narracyjny, gra potrafi wzruszyć, zaskoczyć i zmusić do myślenia – a wszystko to bez pretensjonalności. Głęboka warstwa psychologiczna postaci oraz trudne moralnie wybory nadają grze ciężaru rzadko spotykanego w tytułach tego segmentu.

Sukces gry pokazuje, że segment AA – produkcji o mniejszych budżetach, ale wysokiej jakości – ma przed sobą świetlaną przyszłość. Clair Obscur udowadnia, że nie trzeba setek milionów dolarów, by stworzyć wyjątkową, dopracowaną i ambitną grę.

Czy gra ma szansę na tytuł Gry Roku? Wielu dziennikarzy branżowych twierdzi, że tak – zwłaszcza jeśli The Game Awards 2025 zdecyduje się wyróżnić bardziej artystyczne podejście do gier wideo. Clair Obscur: Expedition 33 to jedno z największych zaskoczeń tego roku – i wygląda na to, że to dopiero początek tej marki.

Share This